söndag 16 januari 2011

[en dag av David Nicholls]

En av höstens mest hypade böcker skulle jag tro. Med all rätt. Den är helt enkelt rätt och slätt fantastisk. Eller ja, den blir det när man läst ut den, liksom. För första kapitlen gjorde inget för mig. Inte mer än vilken bok som helst. Men ju mer jag läser desto mer grips jag av den olyckliga, omöjliga och osannolika kärlekshistorien mellan Emma och Dexter som hela tiden kantas av ödets nyck.

Em och Dex träffas för första gången sista natten mellan universitetslivet och vuxenlivet. Den 15 juli 1988. Det slår väl inga gnistor men av någon anledning håller de kontakten. Vi får sedan träffa dem samma dag under de tjugo år som förflyter i boken. De två huvudpersonerna är varandras motsatser – Emma är ansvarsfull (ja mer än Dex iallafall) och lite präktig. Lite tråkig faktisk. Men en fin människa, absolut. Hon har författardrömmar och utbildar sig till lärare för att få ett yrke istället för att slava på en skitig, mexikansk restaurang. Dex, å andra sidan, avverkar kvinna efter kvinna och lever som om det inte finns någon morgondag. Sprit och droger, en karriär inom TV – inga bekymmer. Men såklart sätter hans vilda liv spår och han förlorar både familj och vänner.

Boken bygger på att man får träffa dem en gång varje år och det är den 15 juli. På ett snyggt och naturligt sätt väver Nicholls in allt som hänt det senaste året. Det funkar mycket bra och man hänger med. Författaren går in i huvudpersonerna och berättar ömsom ur Emmas och ömsom ur Dexters perspektiv. Något som jag verkligen gillar är att även bifigurer får komma till tals (och tänk) ur sitt eget perspektiv.

Jag dras med i svängarna och kan inte sluta läsa. När boken är skriven som den är vet man ju allt och blir därför så irriterad när missförstånden och tveksamheter avlöser varandra. Och sen… ja jag ska försöka att inte spoila men inget varar för evigt. Det vi ju alla.

Älskar. Den.

Tårarna sprutade mot slutet. Och som jag nämnt tidigare här i bloggen så är det sällan jag gråter när jag läser. Jag kan inte göra annat än att uppmana alla att LÄSA “EN DAG”. NI MÅSTE. PROMISE!


Titel: En Dag
Originaltitel: One Day
Författare: David Nicholls
Språk: Svenska
Sidor: 429
Genre: Roman
Utgivningsår: 2010
Förlag: Printz Publishing
Format: Inbunden
ISBN: 978-91-979067-0-8

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

en favorit

Eleanor & Park av Rainbow Rowell

Jag var helt säker på att jag hade skrivit om Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Bombsäker! Men när jag häromdagen skulle hitta länken ...